Pregatirea fizica pentru schi. Sfaturi utile de la specialist!

OFERTA! 5 sedinte * 30 min/sedinta la pretul de 150 lei!

In ultimii ani, partiile noastre incep sa fie luate cu asalt de oamenii care iubesc sportul si care doresc sa incerce schi-ul sau sa alunece pe placa. Inca de pe acum ne facem planuri pentru sezonul rece, cautam locuri cat mai potrivite pentru a ne petrece vacanta, cautam cabane, partii de schi, echipament etc., dar cat de pregatiti suntem fizic pentru a practica aceste sporturi de iarna?

pregatire_fizica_iarna_schi_familie_copii

Cele mai importante aparate ce trebuie avute in vederea antrenamentului sunt cel respirator (asigura organismului aportul de oxigen indispensabil activitatii musculare), cel cardiovascular (asigura circularea sangelui si a limfei in organism pentru transportul nutrientilor, a oxigenului, a dioxidului de carbon etc.) si cel muscular (aparatul locomotor).

Asa cum echipamentul specific de schi este foarte important la fel putem vorbi si de pregatirea fizica.

Pentru schiorii incepatori, schiurile, betele si claparii sunt elemente noi, iar miscarile facute cu acestea sunt unele neobisnuite care stanjenesc miscarile naturale cu cu care suntem obisnuiti, de aceea este important ca in procesul de invatare sa detinem o forta musculara si o mobilitate articulara adecvata noilor tehnici ce trebuiesc insusite.

Cele mai solicitate grupe musculare sunt cele ale membrelor inferioare, fiecare grupa in parte are un rol intr-o anumita etapa a alunecarii pe zapada, astfel trebuie lucrate separat prin exercitii specifice de baza.

Nu uitam insa de musculatura trunchiului in special cea abdominala dar si cea paravertebrala lombara, ele inlacateaza coloana dar ajuta si la mentinerea echilibrului. Nu in ultimul rand amintim si de membrele superioare care sunt importante in coordonarea miscarilor intregului corp si care reprezinta o treime din totalul accidentarilor din ski si snowboard.

Desi nu vrem sa aducem in discutie accidentarile,ele sunt greu de evitat, astfel cele mai frecvente sunt la nivelul membrelor inferioare, intinderi musculare, entorse de genunchi, fisuri de menisc sau rupturi ligamentare dintre care cea mai grava este denumita "triada nefasta"- ruptura ligamentului colateral intern, ligamentul incrucisat anterior si leziunea meniscului intern, aceasta ducand la o lunga perioada de imobilizare apoi de recuperare.

La fel de importante sunt incalzirea si incheierea antrenamentului sau a activitatii, astfel prin incalzire "trezim" organismul pentru efortul ce va urma, s-ar putea ca o alergare usoara si cateva fandari facute in frig la baza partiei sa nu fie suficiente pentru muschii ce vor fi supusi la un efort prin incarcare de lunga durata. Stretchingul de final ne ajuta la detensionarea musculaturii, asuplizarea prin intindere a tendoanelor si a ligamentelor creste aportul de sange oxigenat si a nutrientilor catre muschi, ceea ce duce la reducerea febrei musculare. Alte metode de reducere a stress-ului muscular sunt dusurile alternante rece-cald, tehnici de automasaj, sosetele compresive ori kinesiotaping-ul.

Asadar este imperios necesar inainte de a incepe activitatea pe partie sa avem un tonus muscular crescut cu o forta specifica adecvata, o mobilitate articulara care sa evite accidentarile enumerate mai sus.

La fel de importante pentru evitarea oboselii si cresterea imunitatii sunt atat nutritia corecta cat si hidratarea.

In concluzie, pentru a ne bucura de vacanta inainte de a urca pe partie trebuie sa avem o pregatire fizica cat mai buna, sa fim precauti si bine echipati!

Pentru a discuta pe larg toate aceste aspecte si pentru un antrenament specific pentru schi, va asteptam la Fiziolifeestetique.